Rozprávka O troch grošoch

|S vekom rastú náklady a klesajú príjmy – ako šetriť, keď nemáte z čoho žiť?|

Pamätáte si ešte rozprávku O troch grošoch od P. Dobšinského?

(http://citajmedetom.pravda.sk/klasicke-rozpravky/clanok/19438-o-troch-grosoch/)

Je to naozaj poučné pre každého, kto tvrdí, že “nemá z čoho šetriť, nie to ešte investovať!”.

Stretla som sa s klientkou – povolanie:  mamička – samoživiteľka. Pri rozhovore o tom, že by mala niečo odkladať pre seba a ešte aj pre dcérku na mňa neveriacky vytreštila zúfalý pohľad s otázkou “A z čoho asi???”

Tak sme s a spolu šli prejsť na detské ihrisko a len tak sme sa rozprávali o tom, aké je ťažké nechávať malú každý deň s babkou, aby mohla zarobiť  pár Eur, z ktorých aj tak sotva vyžijú, od rodičov si musela požičať, aby malá mohla ísť vôbec na plavecký výcvik… proste – ako zvyknem hovoriť – CELÉ ZLE!

Tak som sa jej spýtala, či pozná rozprávku o troch grošoch a či si pamätá, že aj kráľ sa chudáka pýtal:

“…ako by to mohlo byť, z troch grošov i vracať, i požičiavať, i vyžiť.”

„Nuž, najjasnejší pane,“ povie chudobný človek, „to je takto! Chovám si otca už starého a nevládneho, tomu vraciam, bo on ma vychoval. Ale chovám i malého syna, tomu požičiavam, aby mi vrátil, keď ostariem. A na treťom groši aj sám potrebujem žiť.“

A to bola aj moja odpoveď.

Nemusíte byť ekonóm, aby ste pochopili, že pointa je v tom “vyplatiť minulosť”, “odložiť na budúcnosť” a zároveň “žiť spokojne svoju prítomnosť”.

Nie je dôležité, či splatí čo najskôr všetky svoje dlhy – dôležité je ich splácať  postupne, pretože čím starší budete, tým ťažšie to bude. Je totiž pravidlom, že s vekom náklady na život len rastú… a aj to je dôvod, prečo odkladať na budúcnosť – tak ako s vekom rastú náklady, tak s vekom klesajú príjmy.

A pre tých, ktorí práve v panike zistili, že “keby sa tohto držím, budem žiť o chlebe a vode” mám dobrú správu… to je hlúposť!

S dobrým finančným plánom dokážete optimalizovať každý rozpočet tak, aby splácal, zarábal aj plnil aktuálne potreby a sny.

Neveríte?

Vyskúšajte.

U mňa bezpletne a nezáväzne 🙂

peciatka

Pridaj komentár

